tirsdag den 15. januar 2013

Pernilles tæppe

Da jeg startede denne blog, overvejede jeg, om jeg skulle kalde den "de ufærdige projekter". Jeg fandt dog ret hurtig ud af, at der var overhængende fare for, at det ville blive en selvopfyldende profeti, så jeg kaldte den i stedet Knödelicious. Forklaringen derpå kommer måske en anden gang.
Nu er jeg imidlertid alligevel startet på at projekt, jeg lidt frygter ikke bliver færdigt. I hvert fald ikke foreløbigt. Men det gør heller ikke noget, for jeg synes egentligt det er meget rart, at have et "gå til og fra" projekt. Og da jeg tilfældigvis faldt over dette tæppe, var jeg slet ikke i tvivl om, at det skulle jeg lave.

Billedet er venligst udlånt af Pernille, der har denne skønne blog. Og hun har endda været så flink, at dele opskriften.
Er det ikke bare helt fantastisk. Det kribler helt i fingrene for at komme igang :)
Mit tæppe bliver dog i noget andet garn. Jeg havde nemlig 8 nøgler Drops Karisma liggende til ingenverdens nytte, så jeg har bestilt grå og sort af samme type. Nu venter jeg så bare på, at det kommer med posten.
Jeg har aldrig rigtigt hæklet før, så jeg har været ved at øve mig. 
Bortset fra, at den mørkelilla ikke blev helt så stor som de to andre, er det da ikke helt skidt for et første forsøg. De er ikke så store, som opskriften siger de skal være, så jeg hæklede en i den rigtige størrelse.

Romberne (de lilla og den første i rigtig størrelse) er hæklet på nål 5, og på garnet står 3,5-4. Jeg syntes heller ikke det blev helt fast nok, så jeg prøvede med en 3,5
Det blev alt for fast. Så prøvede jeg en 4.
Den blev nøjagtig magen til... Så prøvede jeg 4,5.
Den blev faktisk ok. Her er de ved siden af hinanden:
Jeg skulle vist have koncentreret mig lidt mere om fotograferingen, hvis man skulle kunne se forskel.
Men jeg hækler da egentligt meget pænt :)
Jeg kan bare ikke helt gennemskue, hvorfor kanterne ruller...
Vægelsindet som jeg er, er jeg alligevel i tvivl om jeg bare skal holde mig til nål nr. 5. Det skal jo helst blive et lækkert blødt tæppe, som man får lyst til at putte sig under, og ikke et tæppe, der er stift som et bræt...
Jeg har i morgen til at beslutte mig, for på torsdag skal jeg for første gang i krea-klub, og der skal jeg jo helst have nål og garn med :)

2 kommentarer:

  1. Det er meget normalt at kanterne ruller. Det gør mine også. De skal bare have en gang med strygejernet, så bliver de helt glatte. God arbejdslyst med tæppet.

    Hilsen hende der har svært ved at se hvad der står i ordbekræftelsen når kommentaren skal udgives. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mener du de der bogstaver og tal man skal gengive for at bevise man ikke er en robot? Dem er jeg også en dør til. Vidste faktisk slet ikke, at man skulle det her hos mig...
      Tak for tippet om strygejernet. JEg havde egentlig tænkt, at de nok holdt op med at rulle når jeg syede dem sammen, men de er sikkert lettere at sy pænt sammen, hvis de er flade fra starten.

      Slet